Hopp til innholdet
Hjem » Nyheter » Lars donerte familiebilen – kjørte den til Ukraina

Lars donerte familiebilen – kjørte den til Ukraina

Da Lars Erik Svanekil kjøpte ny bil, donerte han like godt den gamle, brukte og trofaste familiebilen til Fritt Ukraina.

– Etter å ha fått to sett tvillinger så har familiebilen gjennom 15 år vært en stor og romslig VW Multivan. Dette er en bil som tilsvarer VW Caravelle bare med bedre komfort. Siden barna nå har fått sertifikat er det ikke ofte familien har bruk for syvseter. Det var derfor tid for å gå ned på størrelsen på bilen, sier Svanekil.

Inspirert av «Ukrainapodden»

Som stor konsument av nyheter og podkast kom organisasjonen Fritt Ukraina han for øret i podkasten «Ukrainapodden». Podkasten kan trygt anbefales, sier han, og han meldte seg også inn i fjor høst.

– Jeg har både sett og hørt om turene Fritt Ukraina har hatt med biler og utstyr til Ukraina og så dette som en mulighet til å engasjere seg. Da den nye bilen var mottatt, fikk Fritt Ukraina tilbud om å motta Multivanen som donasjon. Jeg kjørte selv bilen nedover, lastet med droner og humanitær hjelp.

Denne transporten bestod av til sammen ni kjøretøy i form av både pickups, varebiler og en ATV. I tillegg til kjøretøy bestod leveransen også av både ovner, droner, kommunikasjonsutstyr og annet utsyr som det er kritisk behov for. 

Lars Erik Svanekil sin Multivan på tur til Ukraina.

La pasifismen på hylla

Lars Erik Svanekil har ikke militær bakgrunn selv. Han hadde sine formative tenår på 90-tallet med perstrojka, glasnost og avspenning.

– Jeg fant ut at forsvaret ikke hadde bruk for meg og fikk fritak fra førstegangstjenesten. Da valgte jeg heller å dra til sjøs og ta en styrmannsutdannelse. Nå kan man ikke undervurdere rollen norsk maritim næring har under konflikt og hva hadde Norge vært uten sjøfolk og NOTRASHIP under og etter 2. verdenskrig, sier han.

– Med bakgrunnen min så var kanskje sjokket desto større 24. februar 2022 hvor Russland beviser en gang for alle at det er kun rå makt som gjelder og at man kan kaste alle pasifistiske holdninger på sjøen, forteller han videre.

Grensepassering på tur til Ukraina.

– Jeg var i forkant av turen usikker på hva jeg skulle forvente, men møtte gjengen som skulle kjøre kvelden før vi skulle kjøre nedover. Vi lastet og gjorde klar bilene. Vi kjørte morgen etter nedover svenskekysten.

Denne transporten bestod av 8 biler og en sekshjulet ATV i en varebil, ferge over til Polen på natta og videre mot grensen til Ukraina og var fremme i Lviv sent på kvelden. Turen gikk helt problemfritt både med tanke på biler og polsk byråkrati.

– Det ble en veldig bra tur med bra folk, sier Lars Erik Svanekil. Dette var hans første tur til Ukraina og han er ikke i tvil om at han vil bidra igjen dersom han blir spurt.

En ekstra dag og sterke opplevelser

Alle som deltok på transporten valgte å utvide turen med en ekstra og opplevelsesrik dag. I Lviv besøkte de æreskirkegården for falne soldater «The fields of Mars». Det gjorde sterkt inntrykk med hundrevis av graver fra de siste årene og pårørende som sørget.

– Det var strekt å se døtre på mine egne barns alder som våket over farens grav, forteller Svanekil.

Etter æreskirkegården dro de til hovedsykehuset i Lviv hvor de fikk omvising på den nye avdelingen for lemlestede soldater med behov for proteser. Avdelingen heter «unbroken» som er en god beskrivelse av avdelingens formål.

– Etter mine beregninger blir det over 100 nye pasienter i protesekøen hver dag, sier han.

Fra krigskirkegården i Lviv. Foto: Fritt Ukraina

Store paradokser i norsk russlandspolitikk

Hjemme i Norge arbeider Svanekil for Kystverket. Han pendler fra Tønsberg til Vardø sjøtrafikksentral der han jobber med overvåkning av sivil skipstrafikk.

– Dessverre observerer vi mye skipstrafikk som bidrar rett inn i krigskassen til Putin, sier han. Vi ser ukentlig at det går store menger russisk LNG på båt til Vest-Europa. Dette er gass for flere hundre millioner kroner som sponser krigen til Putin.

Svanekil forteller videre at vi i Norge har et unntak for russiske trålere som går til norske havner for levering av fisk. Derfor er daglig flere russiske trålere i norske havner som genererer store ressurser. Dette pågår til tross for at norske myndigheter mistenker overfiske i russisk sone av Barentshavet som ikke blir rapportert til i henhold avtalene mellom norske og russiske myndigheter.

Fra Norge er det også ukentlig levering av smolt fra norske landanlegg til russiske oppdrettsanlegg. Det går norskprodusert fiskefor fra norske fabrikker til russiske oppdrett.

– I tillegg så har min egen etat en ordning med farledsbevis som gjør at mange russiske fartøy ikke trenger los på seilas i norske farvann. Det er mange russiske kapteiner og styrmenn som innehar et norsk farledsbevis og kan seile fritt i norske farvann. Vi har mottatt informasjon om at det tatt russere med store mengder bilder på mobilen som har kartlagt norske infrastruktur som havner, terminaler og annen infrastruktur langs kysten, forteller han.

Ingen ting av dette er brudd på sanksjonene, men eksempler på paradokser som bidrar med ressurser inn i Putins krigføring, sier Lars Erik Svanekil.

Transportgruppen fra Fritt Ukraina. Fra venstre: Eystein Setsaas, Alfred Bjørlo, Torbjørn Seljevoll, Ivar Broder og Carl Johansen. Bak: Ukrainsk kontaktperson, Thomas Jøranstad, Lars Erik Svanekil, varaordfører i Lviv Serhiy Kiral, Irene Avetisian og Rune Simensen.