Hovedbilde: Eivind og Svein kjørte tankbilen fra Strømstad til Ukraina
Ukraina har et stort behov for tankbiler. Nå har Fritt Ukraina levert sin første tankbil. Den ble kjørt hele veien fra Alta.
Birger er 44 år og jobber til daglig som spesialpedagog i Bergensskolen. Han har bakgrunn både fra Forsvaret og som brannmann. Det var han som kjørte tankbilen den første strekningen fra Alta til Strömstad.
– Tankbilen hadde gått med fyringsolje/drivstoff i Alta og nærmet seg millionen på telleren., forteller Birger. Men Scania V8 er kjent som svært robuste maskiner og kan gå enda lengre ved godt vedlikehold. Siden denne er 20 år pluss, er den enkel å reparere og vedlikeholde for ukrainerne. Lite digitalt krims krams, sier han.
Tankbiler er viktige for å holde hjulene i gang i Ukraina. Og ikke minst for krigsinnsatsen. Kriger vinnes ikke av de med best soldater, men av de som har forsyningene i orden.
– Jeg ble sterkt berørt da krigen brøt ut og har lenge tenkt på hva jeg kan bidra med. For meg er det medisin å av til gjøre en innsats. En liten lastebil her og der utgjør en forskjell, sier han.
Utfordringer på veien
Turen startet fra Alta på syttende mai, og allerede i starten av turen ble det tydelig at bilen brukte litt mer olje enn først antatt.
– Siden Norge hadde nasjonaldag og Nord-Sverige er fraflyttet var det “litt Texas” å få tak i nok og riktig motorolje, forteller Birger.
– På grensen over til Finland ble det en del stress i tollen. Tollerne der hadde aldri før fortollet ut en bil som skulle til Ukraina. I tillegg var understellsnummeret rustet vekk, så det ble mye leting. Vi fant etter hvert ut at de hadde satt inn nytt plate ved passasjerdøren.
Veksling i Strømstad
I Strømstad tok Eivind og Svein over for neste etappe. Eivind er 43 år, familiefar og bor på Sørlandet. Han er tidligere offiser i Forsvaret og nå næringslivsleder.
– På kvelden 17. mai fikk jeg forespørsel fra Natalia A. Golis i Fritt Ukraina, forteller Eivind.
– Hun spurte om jeg på kort varsel kunne være med som sjåfør og “sidetryne” til Svein på turen til Ukraina. Etter en kort avklaring med familie og jobb var jeg søndag formiddag på vei mot Strømstad for å gjøre link-up med min nye makker Svein.
Viktigste motivasjon er å hjelpe ukrainerne
– Det som skulle vise seg å bli både et meget hyggelig bekjentskap og en super tur, sier han.
– Fra vi startet i Strømstad til vi parkerte ved grensen gikk det mindre enn 36 timer. Kun avbrutt av en ferjetur og dieselfylling underveis. Under en kontroll langs motorveien midt på natten ønsket polske tollmyndigheter å gi oss kjøreforbud pga. mindre formaliteter og oppkonstruerte vanskeligheter. Heldigvis lykkes vi i forhandlingen og vi fikk til slutt lov til å kjøre videre, forteller han.
Motivasjonen for å være med på denne turen var ønsket om å bidra med noe konkret. Med på kjøpet kom en flott opplevelse, samt et nytt og meget hyggelig bekjentskap i makker Svein, forteller Eivind.
– Min viktigste motivasjon er å hjelpe ukrainerne, ikke bare sitte å lese om det i nyhetene, men faktisk gjøre noe, sier Svein.
Han er en 69 år gammel pensjonert siviløkonom fra Oslo som har vært bedriftsleder i mange år, der han blant annet har jobbet mye med vekstselskaper innen bioteknologi.
– Familien var ikke veldig fornøyd og mente jeg nå var for gammel til slike sprell, men jeg tenkte at “I’ll prove them wrong” hvilket jeg gjorde, sier han.
Han fortsetter:
– Det skjedde jo litt på turen. I Syd-Sverige midt på natten hadde vi nesten tom tank og bilen var uten tankmåler. Vi var innom flere stasjoner før vi endelig fant en som tok kortene våre. Tollklareringen til Ukraina tok fire timer, men de kom igjennom.
Dyreste kjøretøy så langt – direkte til fronten
På grensen til Ukraina gjorde Eivind vendereis. Tankbilen er en toseter, og det var Svein som ble med over grensen og tok bilen videre inn i Ukraina sammen med en ukrainsk sidemann.
Vel fremme i Ukraina skal tankbilen til tjeneste ved fronten der den skal bistå i forsyningslinjene som en mobil bensinstasjon. Soldatene ved fronten har et stort behov for drivstoff, både til kjøretøy, til all elektronikk og til varme. Bilen skal primært levere drivstoff for pansrede kjøretøy hos 12’th Separate Military Unit of Special Operations.
Avdelingen som mottok bilen hadde tidligere en gammel russisk tankbil som var brutt sammen. De hadde derfor et stort behov for å få den erstattet. Hjelpen i form av en tankbil fra Nord-Norge.
Etter overlevering ble bilen kjørt direkte til fronten. Alt av logistikkjøretøy er høyt prioriterte mål i en krig som dette. Tankbilen er så langt også det dyreste kjøretøyet som er levert fra Fritt Ukraina.