Hopp til innholdet
Hjem » Nyheter » Fra Finnsnes til frontlinjen: Værfast på Saltfjellet

Fra Finnsnes til frontlinjen: Værfast på Saltfjellet

I kolonnekjøring over Saltfjellet. Foto: Ole Ivar Sæheim/Fritt Ukraina

Fritt Ukraina har levert over 400 kjøretøy til ukrainske styrker. Bak dette tallet ligger en stor dugnadsinnsats fra frivillige som henter biler i alle deler av landet, og frakter dem sørover til Ukraina.

Ole Ivar Sæheim fra Trondheim er én av de mange som sørger for at bilene kommer frem. Nylig hentet han en bil i Bardufoss.

En velvillig selger hadde allerede sørget for transporten den første etappen fra Finnsnes. Før bilen kommer frem til Ukraina, må den først fraktes mer enn 150 mil til Østlandet. Derfra venter ytterligere 190 mil gjennom Europa.

Stengte veier og kolonnekjøring

Ole Ivar Sæheim
Ole Ivar Sæheim. Foto: Privat

På vei sørover førte et kraftig lavtrykk med snø, regn og vind til at Saltfjellet ble stengt, og Sæheim måtte vente på kolonnekjøring.

– Da jeg sjekket trafikkappen i Saltdal, omtrent halvveis mellom Bardufoss og Trondheim. var fjellet stengt, så det var bare å vente og håpe. Utover formiddagen lettet været, og de åpnet for kolonnekjøring, sier han.

Som om ikke været var nok, bød starten av turen også på forsinkelser grunnet Forsvarets vinterøvelse Joint Viking 2025. Den militær aktiviteten var stor også i Nord-Norge og medførte både stopp og forsinkelser i trafikken.

Bilen som ble transportert denne gangen var en Izuzu D-Max. Femseters pickuper som dette er etterspurt og gjør en stor forskjell for de som kjemper i Ukraina.

– Ukraina har vært en del av livet mitt i snart 20 år

For Sæheim er engasjementet for Ukraina også personlig. Hans kone er fra Ukraina og han har derfor sterke bånd til landet.

– Jeg har vært der mange ganger, spesielt om sommeren. Jeg kjenner kulturen, maten og musikken. Jeg strever fortsatt med å lære meg språket, men jeg prøver, forteller han.

Da Russland innledet fullskalainvasjonen i 2022, var det aldri noe spørsmål om han skulle bidra. Han har selv tatt initiativet til og organisert flere private innsamlinger.

– Helt i starten samlet vi inn førstehjelpsutstyr og mat, som vi sendte privat. Men jeg kom til et punkt hvor jeg tenkte at jeg kunne gjøre mer enn bare å sende noen pakker i ny og ne. Jeg har lenge vært passivt støttemedlem i Fritt Ukraina, og sett hvor mye de har fått til. Derfor meldte jeg meg til å hjelpe mer aktivt, sier han.

Foto: Ole Ivar Sæheim/Fritt Ukraina

Den frivillige innsatsen som legges ned er fundamentet i Fritt Ukraina

– Titalls timer i døgnet brukes av mange på å omsette donasjoner til handlekraft på bakken, sier generalsekretær i Fritt Ukraina, Natalia Golis.

– Hver bil som leveres til Ukraina, hver forsyning som kommer frem, starter med enkeltpersoner som stiller opp helt frivillig. Mennesker som Ole Ivar og mange som ham, ofrer tid vekk fra familie og jobb for å gjøre en forskjell. Uten de hadde vi aldri klart å levere over 400 kjøretøy eller de mange tonn med livsviktig støtte vi sender til frontlinjene , forteller Golis.

– Dette er ekte handlekraft. Det gir håp, både til dem som mottar utstyret i Ukraina – og våre frivillige at det faktisk betyr noe å gi litt, til de som gir alt. Jeg har dyp respekt og takknemlighet for hver eneste av våre frivillige som tar et standpunkt. Uten de hadde vi ikke vært der vi er. Tusen takk! legger hun til.