Fritt Ukraina har nylig levert utstyr for elektronisk dronebeskyttelse til ukrainske styrker til en samlet verdi av over 11 millioner kroner. Utstyret er montert på bil og brukes for å oppdage innkommende droner og deretter slå ut signalene deres. På den måten bidrar utstyret til å beskytte både soldater og kjøretøy mot angrep.
Trusselen fra russiske FPV- og Mavic-droner øker raskt. Med gråsoner som strekker seg opptil 40 kilometer fra fronten, finnes det nå store områder, både langs linjene og i byer tett på, hvor det er direkte livsfarlig for både soldater og sivile å oppholde seg.
Derfor er mottiltak helt avgjørende. De beskytter den viktigste ressursen Ukraina har: soldatene som utfører oppdragene.
– Hvert liv som reddes, er kritisk for den ukrainske frihetskampen, og understreker den grunnleggende forskjellen mellom et verdigrunnlag som setter menneskeliv i sentrum, og en motstander som viser en gjennomgående mangel på respekt for liv, sier Natalia Golis.
En standardpakke for ett kjøretøy koster rundt 100 000 kroner. Denne donasjonen er delvis finansiert av både advokatkontoret Sands og energiselskapet Eviny i Bergen, og er utstyr som daglig redder ukrainske soldaters liv.
Så langt har Fritt ukraina levert elektronisk dronebeskyttelse for over 11 millioner kroner.
Les også: Eviny med milliondonasjon: – Leverte utstyr og kjøretøy selv
Hva er elektronisk krigføring?
Elektronisk krigføring handler om å bruke radiosignaler, radar og andre elektroniske verktøy i militære operasjoner. Målet er å få oversikt over hva fienden gjør, og å beskytte egne styrker ved å forstyrre eller slå ut fiendens utstyr.

Det kan dreie seg om alt fra å lytte og overvåke til å blokkere eller ødelegge sensorer, kommunikasjonssystemer og droner. I tillegg til vanlig «jamming» (forstyrrelse av radiosignaler) omfatter EK også tiltak rettet mot posisjons- og navigasjonssystemer, først og fremst GPS. To sentrale metoder her er GPS-jamming og GPS-spoofing:
• GPS-jamming: Dette er å sende ut støy eller forstyrrende signaler på de frekvensene GPS-mottakere bruker. Resultatet er at mottakeren får dårligere eller ingen posisjonsinformasjon, posisjonen blir usikker og navigasjonen svekkes.
• GPS-spoofing: Her lages falske, men troverdige GPS-signaler som «lurer» en GPS-mottaker til å tro den befinner seg et annet sted eller at klokken er feil. Spoofing kan få et kjøretøy, en drone eller et navigasjonssystem til å fly eller kjøre i helt feil retning fordi det tar feil av posisjonen, og er et av de mest brukte EK-tiltakene. Spoofing har i enkelte situasjoner redusert HIMARS’ treffsikkerhet fra rundt 70 % til nær 10 %.
GPS-jamming og spoofing er blant de mest brukte EK-tiltakene, og enkelte rapporter hevder at slike tiltak i perioder har redusert presisjonen til presisjonsvåpen (for eksempel HIMARS) betydelig — noen kilder har anslått treffsikkerhet nede i rundt 10 % i visse scenarioer. Slike tall varierer sterkt med situasjonen og bør tolkes med forsiktighet, men poenget er at kontroll over radiospekteret og navigasjonssignalene kan ha stor militær betydning.
Les også: Advokatkontoret Sands – Når rettssikkerhet møter frontlinjen
Oppdager og stopper fiendtlige droner
Systemet oppdager først droner i luften, spesielt FPV-droner som ofte brukes av russiske styrker. FPV står for first-person-view og betyr at dronen sender video og styringssignaler direkte til operatøren i sanntid.
Når systemet registrerer en drone, slår det på jamming, en teknologi som bryter forbindelsen mellom dronen og operatøren eller forstyrrer dronens navigasjon.
Uten kontakt mellom dronen og operatøren vil den falle ned eller bli ubrukelig. Ved GPS-jamming blir posisjonen mindre nøyaktig. Ved GPS-spoofing kan dronen tro den befinner seg et annet sted enn den faktisk gjør.
Siden både droner og jammeutstyr nå utvikles i et enormt tempo, må systemene jevnlig oppdateres. Likevel er levetiden begrenset, og behovet for nytt utstyr er stort.

Redder liv hver dag
Utstyret som leveres består av taktiske beskyttelsestiltak for biler og personell. Dette er små jammer-enheter som beskytter mot trusler som droner og GPS-forstyrrelser i et begrenset område rundt kjøretøyet eller patruljen.
Fritt Ukraina har så langt levert slike jammingsystemer både til ukrinskproduserte pansrede kjøretøy av typen Merek Novator og til over 70 pickup-kjøretøy som skal brukes i operasjoner i felt. Leveransene er gjennomført i løpet av høsten 2025.
Alt utstyret er produsert i Ukraina av to ulike leverandører, noe som gjør det mulig å raskt modifisere og utvide frekvensspekteret, samt sikre hurtig reparasjon og integrasjon med detektorer som Fritt Ukraina også donerer.
Organisasjonen leverer utelukkende utstyr som er etterspurt fra de konkrete avdelingene. Denne leveransen gikk til en ukrainsk UAV-enhet, en avdeling som opererer ubemannede luftfartøy i oppdrag som overvåkning, rekognosering, målpeiling og i enkelte tilfeller angrep, med alt fra små håndholdte quadcoptere til større taktiske droner.
– Dette utstyret redder liv hver dag. Vi leverer kun det som enhetene ber om, og oppdaterer leveringene etter behov siden teknologien endres raskt, sier Natalia Golis, generalsekretær i Fritt Ukraina.
I tillegg til taktiske systemer som disse finnes det store, strategiske EK-plattformer som Krasukha. Slike systemer har langt større effekt, rekkevidde og energibehov, og brukes til områdenektelse, forstyrrelse av radarer, satellittkommunikasjon og fly – ofte over avstander på flere titalls kilometer.
Les også: 300 Starlink-terminaler til HUR

EK i kombinasjon med tradisjonelle våpen
Soldatene som bruker dette utstyret opererer ofte samtidig med tradisjonelle våpen. Mange moderne angrepsdroner bruker nå fiberoptiske kabler for video og styring.
Disse kan ikke jammes, og når slike droner kommer tett på, må soldatene derfor bruke mer tradisjonelle midler, for eksempel hagle, for å skyte dem ned.
Flere kjøretøy utstyres i tillegg med en fysisk dronebeskyttelse i form av et ytre gitter.
Dette gir til en viss grad beskyttelse mot mindre droner og pansergranater ved at ladningen detonerer når den treffer nettingen, før den når selve kjøretøyet.
Resultatet er at eksplosjonen skjer utenfor kjøretøyet, og sprengkraften og fragmentene trenger i mindre grad inn i skroget.
Les også: Eviny støtter Fritt Ukraina med ti millioner kroner
