- This post is also available in English.
Fritt Ukraina har levert to kraftige påhengsmotorer til et nytt båtprosjekt i Ukraina, der krigsskadde veteraner bygger patruljebåter for militært bruk.
De to motorene er av typen Suzuki, hver med en effekt på 200 hestekrefter. De skal monteres på en nyutviklet pilotmodell som skal testes av det ukrainske forsvaret. Båten er utviklet for patruljeoppdrag og vil bidra til å styrke landets maritime kapasitet.
– Dette er et samarbeid mellom Fritt Ukraina, den norske organisasjonen Veterans Aid Ukraine og det ukrainske initiativet PBO Boats. Prosjektet gir veteraner mulighet til å produsere maritime løsninger for forsvaret, sier Daniel Viksund, leder for Veterans Aid Ukraine.
Selv om krigen først og fremst foregår på land og i luften, er ikke krigen i Ukraina er ikke bare er en landkrig. Ukraina videreutvikler nå sine styrker på både sjø og i elvene langs frontlinjene. Raske patruljebåter er derfor en viktig kapasitet.

Over 5 000 droner levert
Veterans Aid Ukraine er en norsk frivillig organisasjon etablert og drevet av norske veteraner med et sterkt engasjement for Ukrainas kamp for frihet.
Siden mars 2022 har organisasjonen levert militært utstyr og materiell til ukrainske styrker, i tett samarbeid med ukrainske veteranmiljøer. Prosjektene gir også veteraner nye roller og ferdigheter, blant annet innen produksjon av båter, droner og annet militært utstyr.
– Så langt har vi levert over 5 000 droner til den ukrainske hæren. Nå utvider vi innsatsen også til den maritime sektoren, forteller Viksund.

Fra Askøy til Ukraina
Daniel Viksund har bakgrunn fra den tidligere familiebedriften Viksund Båt på Askøy utenfor Bergen.
Han tjenestegjorde i ti år i Forsvaret, blant annet i Telemarkbataljonen, Ingeniørbataljonen og under to operasjoner i Afghanistan. I dag er han bosatt i Ukraina, hvor han leder Veterans Aid Ukraine og gir faglig støtte til PBO Boats.
Viksund var også en av initiativtakerne til å starte båtselskapet PBO Boats Ukraine, som nå ledes av Aleksandra Klitina. Selskapet har ansatt ukrainske veteraner, flere av dem med fysiske handikap etter skader i krigen.
– Min rolle nå er først og fremst å gi rådgivning til ukrainske veteraner i hvordan man bygger båter i glassfiber, forteller han.

Samarbeid om finansiering og transport
Båtprosjektet er finansiert av Viksund privat sammen med andre veteraner fra det norske forsvaret. Motorene er kjøpt inn og transportert av Fritt Ukraina.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Fritt Ukraina i lang tid, blant annet om leveranser av biler og droner. Nå også når det gjelder båtmotorer, sier Viksund.

Motorene ble sendt fra Norge som en del av Fritt Ukrainas transport nummer 83 i juni 2025 og er nå på plass i Ukraina der de skal monteres.
– Dette er et godt eksempel på samarbeid mellom norske og ukrainske veteranmiljø. Vi er stolte av å bidra til et prosjekt som styrker Ukrainas operative kapasitet også til sjøs, sier Natalia Golis, generalsekretær i Fritt Ukraina.
