Da han fant ut at de trengte bare én bil i garasjen, donerte Einar Brask sin egen Mitsubishi Outlander til Fritt Ukraina og kjørte den nedover selv.
– Å donere bilen var egentlig en plutselig innskytelse, forteller Brask.
Han hadde nylig hørt en presentasjon om Fritt Ukraina.
– Jeg skjønte at hos Fritt Ukraina går støtten direkte til de som trenger det i stedet for gjennom store byråkratier i hjelpeorganisasjoner. Jeg ble fascinert og tenkte at dette var en måte jeg kunne bidra. Det enkleste jeg hadde for hånden det var denne bilen som jeg ikke trengte lenger. Den har jeg hatt i ti år, så fant vi ut at vi trengte bare én bil i garasjen, så det var ikke noe stort offer, sier han.
Kjørte bilen nedover selv
I det daglige er Einar Brask advokat med skatterett som spesialitet hos advokatfirmaet Elden.
– Det er veldig hyggelig å kunne bidra med noe. Fritt Ukraina var jo lynraske med å si at dette var en svært nyttig donasjon, forteller Brask.
Einar Brask kjørte selv bilen nedover til Ukraina.
– Det var veldig naturlig å bli med ned, og det er grunnen til at jeg er her nå, sier Brask.
Flere av bilene som ble tatt i bruk allerede samme dag.
– Jeg trodde egentlig at det ikke var behov for en vanlig personbil, men jeg forstår jo nå at dette er små og mobile militærenheter og når de skal kjøre mange, mange mil mellom hvert sted de opererer, da er en rask personbil med firehjulstrekk veldig nyttig. Nå er bilen i hvert fall innrullert der nede, og i tjeneste, så jeg får håpe den holder en stund. Det er i hvert fall en hederlig avslutning på en bils liv, sier Brask.
Støtten verdsettes
– Jeg ser at det verdsettes det vi leverer, sier Jonny Hesthammer fra Bergen.
Han var en av de andre frivillige som også var med på transporten.
Det er helt konkret hvilke leveranser som etterspørres av kjøretøy og utstyr og det tas umiddelbart i bruk. Soldatene som mottok leveransen hadde vært i kamp om morgenen og dro direkte tilbake til fronten samme dag.
Gripende og sterkt
– Det som gjorde størst inntrykk på turen var uten tvil besøket på kirkegården, sier han. Jeg har vært på mange krigskirkegårder opp igjennom, men dette her var sterkt. Øynene var ikke tørre hos noen av oss da vi gikk nedover den lange, lange rekken av graver med bilder av hver eneste soldat og offiser som har falt. Så unge, unge mennesker, både gutter og jenter. Og så står familiene der og holder rundt hverandre. Det var virkelig gripende og sterkt, sier Brask.
– Jeg tror vi hadde behov for å se for å skjønne hva dette egentlig handler og vi får virkelig et inntrykk av hvor alvorlig denne situasjonen er, sier Hesthammer.
På Krigskirkegården “Fields of Mars” er det hundredevis av graver og antallet øker. De siste var gravlagt nå i juni, ikke mange dager før gruppen var der.
– Og det jo så nylig, legger Brask til. Dette er både unge gutter og eldre menn, både på min egen alder og på alder med barna mine. Det var svært rørende, sire han.
Vekket av flyalarm
Natten i forveien ble både Brask og Hesthammer ble vekket av flyalarm.
– Dette er jo noe som innbyggerne her utsettes for nesten hver natt. Jeg må jo si jeg beundrer innstillingen til alle de som lever i dette til daglig, sier Brask.
Einar Brask og Jonny Hesthammer deltok på Fritt Ukraina sin transport nr. 31. Brask sin Outlander var en av ti biler som var med på transporten. I tillegg leverte de tre ATV-er, droner, kraftige powerbanks, datautstyr 3D-printere og kamuflasjenett.
– Vi ser at de er utrolig takknemlige for støtten. I tillegg ser de jo at også vi som er utenfor Ukraina bryr oss om det som foregår, sier Brask. Nå starter han en innsamling hos sin egen arbeidsgiver.